Vuorten huipulla on yleensä risti. En tiedä miksi. |
Jo parin viikon ajan Salzburgissa on aina välillä sattunut T-paitakelejä, ja niistä ollaan sitten nautiskeltu partsilla, koulussa ja töissä. Iltaisin ilma kuitenkin viilenee hurjalla vauhdilla heti auringon laskiessa, joten iltaiset biergarteneissa iskuskelut voi aloittaa vasta vähän lähempänä kesää. Auringon lämpö ja kevätsateen tuoksu on jo koettu - oikeaan suuntaan ollaan siis menossa, jee. Vaikka kesä onkin ihmisen parasta aikaa, niin samalla lähestyvä kesä vähän pelottaa: kohta pitäisi keksiä seuraava askel tässä elämässä. Tuntuu että sen suhteen olen ihan yhtä pihalla kuin kolme vuotta sitten Salzburgiin kouluun hakiessa. Edelleenkään en tiedä mitä haluan tehdä "isona", mitä ikinä se isona olo sitten onkaan. Moni muu elämän asia on vuosien mittaan selkiytynyt, mutta tulevaisuus on ja pysyy mysteerinä. Niin sen kai kuuluu ollakin.
2,5 tunnin eräjormailun jälkeen on kiva syödä. |
Ja se päättötyö! Sain korkeimman arvosanan eli ykkösen. Nyt voisin taputtaa itseäni selkään, hyvähyvä taputapu, mutta koska en ollut lopputulokseen yhtään tyytyväinen enkä omasta mielestäni ansaitse niin hyvää arvosanaa, ei Sehr gut tunnu oikein missään. Kolmen vuoden aikana meidän opinto-ohjelma on osoittautunut katastrofaaliseksi, ja viimeisen vuoden aikana ollaan tultu siihen pisteeseen, jossa mikään moka tai epäloogisuus tai aikaansamattomuus koulun puolelta ei yllätä. Olen usein miettinyt, että miten meidän koulu edes kehtaa tarjota tätä opinto-ohjelmaa: saa ihmiset muuttamaan Itävaltaan eri puolilta maapalloa ihan pohjattoman epäakateemisen ja helpon tutkinnon perässä. Voihan myös olla, että Suomen koulutusjärjestelmään ja sen tasoon tottuneena mun odotukset on olleet kovat. Silti, kyseessä on kuitenkin Itävalta... Mulla ei ole vertailupohjaa muihin kouluihin, mutta olisi kiva kokea, voiko samantasoista kuraa olla tarjolla muuallakin, vai onko Fachhochschule Salzburg ikävä poikkeus. Nyt pureudun muutamaan suurimpaan ongelmaan.
Meidän luokan vaihtelevan tason vuoksi opettajat ovat madaltaneet jokaista mahdollista aitaa, joka vain on ollut madallettavissa. Lopputuloksena on kolmen vuoden opiskelun jälkeen läjä turhautuneita opiskelijoita, joiden tietotaidot ovat keskenään ihan eri sfääreissä.Vuonna 2011 hakijoita oli kuulemma vähemmän kuin koskaan, joten koululla ei ollut opiskelijoiden suhteen paljoa valinnanvaraa. Meidän opinto-ohjelman johtaja totesi, että meidän vuosikerta on huonoin koulussa koskaan ollut ja kaikkein epämotivoitunein. Jos joku motivaation on kuitenkin tappanut, niin meidän koulu sen teki. Ei kukaan aloittanut opintoja valmiiksi epämotivoituneena.
Yksi suurista ja mua itseäni eniten ärsyttäneistä ongelmista on ollut joidenkin opettajien ja luennoitsijoiden luokattoman huono englanti ja epäammattimaisuus. Koulu on myöntänyt, että joillekin kursseille on ollut vaikeuksia löytää luennoitsijoita, ja siksi joku epäpätevä on saatettu palkata. Työhaastattelut tehdään usein saksaksi, jolloin kehno englanti ei välttämättä tule heti ilmi. Viime vuonna yhdelle opettajalle maksettiin palkka ennen kurssin toteuttamista, jolloin kyseinen opettaja otti rahat eikä koskaan saapunut opettamaan sitä kurssia, eikä koululla ollut enää budjettia palkata tilalle toista opettajaa. Kurssi jäi siis pitämättä.
Myös kurssien sisältö on ollut ihan tyhjä. Ehkä turismin opiskelu on luonnostaan ympäripyöreää ja epätieteellistä, toisin kuin matematiikka tai muu lukuihin ja faktoihin perustuva aine. Meidän koulussa kurssista toiseen samat jutut sosiaalisesta mediasta toistuvat, tosin eri opettajien suusta. Toteutetut projektit ovat olleet vain koulua varten eikä melkein millään kurssilla olla oltu tekemisissä oikean turismiteollisuuden kanssa. Kokeet ovat olleet aina liian helppoja. Ja tässä ehkä järkyttävin juttu: koko tutkinnon aikana meidän ei ole tarvinnut lukea yhtäkään kirjaa. Kokeisiin on voinut aina valmistautua pelkkiä PowerPointteja pänttäämällä.
Ainoa tilanne, jossa voisin kuvitella suosittelevani meidän opinto-ohjelmaa, olisi että joku haluaisin helpon tutkinnon, haastavuudesta tai palkitsevuudesta viis.
No. Aluksi kaikki on helppo panna uutuuden piikkiin: ehkä ensimmäinen vuosi on aina näin helppo, ehkä ensimmäiset kurssit ovat vain pohjustusta, eiköhän tää tästä parane. Sitten koittikin vaihto Hongkongissa, jonka jälkeen opinnot olivat jo puolessa välissä. Viime keväänä turhautuminen alkoi kasaantua, mutta koska jäljellä oli enää yksi vuosi ja elämä Salzburgissa oli muuten palkitsevaa, mukavaa ja mielenkiintoista, koulun huonous ei riittänyt syyksi jättää tätä kaikkea muuta kesken. On aika iso henkinen (ja fyysinen) projekti muuttaa ulkomaille ja rakentaa uusi elämä ja sosiaaliset ympyrät käytännöllisesti nollasta, ja kun hyvään vauhtiin oli päästy, en ollut valmis luopumaan siitä kaikesta. Koulu on hoitunut ongelmitta muun elämän ohella.
Lopputiivistelmänä voisin todeta, että vaikka Salzburgiin muuttaminen kokonaisuudessaan olikin hyvä päätös, koulu on ollut niin suuri pettymys, että pieni katkeruuden maku joistain jutuista jää. Toisaalta matkan varrelle on sattunut niin monta mahtavaa ihmistä, elämän oppituntia ja reissua, että vaikea kuvitella elämän kulkeneen muullakaan raiteella kuin tällä.
Itseasiassa samasta huonosta tasosta on kärsitty täällä Suomessakin. Joskus vuosituhannen alussa ammattikorkeat innostui haaliin ulkomaalaisia opiskelijoita ja joka niemeen ja notkoon perustettiin englanninkielisiä koulutusohjelmia, joissa on sitten opiskellut englantia osaamattomia kiinalaisia yms mutta voipahan sanoa että "koulussamme on paljon kv-opiskelijoita".
VastaaPoistaYks suomalainen kaveri opiskeli Rovaniemen amk:ssa turismia enkuks ja kertoi, että niiden "luokalla" oli noin 15 suomalaista ja 5 ulkkaria ja useammallakin kurssilla oli suomalaiset opet alottanu kysymällä "voidaanko pitää tää kurssi suomeks?" ja englantia ei oikein osattu. Kuulosti muutenkin aika paljon tolta sun kirjoittamalta löysäilymeiningiltä se koulu. Ne oli pitäny muutaman kaverin kesken valmistujaisbileet, joissa oli kakku: "RAMK sucks, but we did it anyway!" :D Viime vuosina amk:t on kai havahtunu karsiin alotuspaikkoja ja kattoon vähän paremmin millaisia opettajia palkataan, mut myös ettei niitä kielitaidottomia kiinalaisia oteta "opiskeleen".
Tosiaan kun itellä ei ole kokemusta mistään muusta koulusta, niin oman pään sisällä on mielikuva ettei missään voisi olla näin huono meininki. Mutta ilmeisesti "kielitaidottomia kiinalaisia" riittää joka koululle :'D
PoistaOnhan tää systeemi aika mielenkiintoinen, tuntuu ettei kellään ole kunnollista kokonaiskuvaa siitä, mitä meille opetetaan (tai jätetään opettamatta). Mun kämppis on ollut aktiivisesti parantamassa meidän koulua, osoittanut epäkohtia ja pyytänyt selvityksiä ja vaatinut jotain tasoa, mutta koulun puolelta ei irtoa oikein muuta kuin opiskelijoiden syyttelyä ja käsien pystyyn nostamista tyyliin "en voi tehdä asialle mitään". Opinto-ohjelman johtajan vakiotekosyy on ettei hän voi vaikuttaa asioihin... Kuka sitten muka voisi?
Vähän päätön meininki, mutta kohta voidaan mekin jo sanoa että "we did it anyway" :D
Oli jotenki ihana lukee tätä kun pystyin omalla tahollani samaistumaan tähän kaikkeen. Viimeaikoina oon (tai no, koko omien amk-aikojeni ajan) kelaillut aika samoja asioita. Just toi koulutuksen taso ja sen jättämä lievä katkeruus. Oikeestaan mun Jyvisajoilla kelailin kanssa että miks ihmeessä en jättänyt koko hommaa kesken kun se koulu tuntui niin huonolta. Ja oma motivaatio oli hukassa ;) Mut oikeestaan samat syyt oli itselläkin. Ulkomaanharjoittelu motivoi ja sen jälkeen olinkin jo puolessa välissä eikä olisi enää viitsinyt lopettaa siin vaihees. Ja Jyviksessä olo oli sen verran palkitsevaa ja mukavaa ettei halunnut sen loppuvan viel. Voihan amk... Mut kaikki elämänvalinnat vie jossain määrin eteenpäin. Vaikka koulu ei olisikaan ollut kovin palkitsevaa niin se "matka"on itsessään opettavainen ja sieltä jää paljon muuta hyvää. Kuten kavereita ja hyviä elämänkokemuksia :) Ihana kuulla että on samanlaisia kelailuja, vaikka onkin eri maassa!
VastaaPoistaTuttuja fiiliksiä siis, eikä ole maasta kiinni :---D
PoistaOn myös käynyt mielessä että onko mulla ollut jotenkin epärealistinen mielikuva siitä, mitä korkeakouluissa yleensä opitaan ja opiskellaan. Ehkä kuitenkin yliopistoilla on niin pitkät perinteet, että niihin on muodostunut jotain tasoa historian saatossa. AMK:t kun on kuitenkin suhteellisen uusia ja "tyhjästä" kyhättyjä, ettei ne ole aikojen saatossa ehtineet kehittyä samalla tavalla... Mun mielestä on kuitenkin outoa, että edes tarjotaan tutkintoja jotka tuntuu olevan niin keskeneräisiä.
Vaikka tavallaan harmillista että niin monet on samassa veneessä, niin samalla ihan lohduttavaa tosiaan :)
Oon kuullut monelta itävaltalaiselta tutulta, että FH Salzburg on yleisesti ottaen aika surkea koulutusohjelmasta riippumatta. En oo täysin vakuuttunut myöskään IMC Kremsistä, mutta meillä opettajat sentään osasi englantia ja asiat pelasi! Opiskelin mun tradenomi-tutkinnon Suomessa ja mun mielestä Itävallassa piti kyl opintojen eteen tehdä paljon enemmän kuin Suomessa. Kursseilla oli enemmän hommaa ja tentit oli haastavampia. Kai se riippuu paljon siitä alasta mitä opiskelee? Emmä tiä, en silti allekirjoittais väitettä, että Suomessa koulut olisi huomattavasti parempia kuin täällä. :D
VastaaPoistaJep, paljon riippuu varmasti sekä alasta että koulusta :D Usein oon kuullut juttuja suomalaisten Erasmus-vaihtareiden suusta, jotka on olleet vaihdossa ja järkyttyneet vaihtomaan koulutuksen tasosta. Mutta ihan varmasti tätä on joka suuntaan, jos tulee jostain Harvardista Suomeen niin voihan käydä toisinkin päin.
PoistaHyvä kuulla että teillä oli vähän parempi meininki ;---) Tällä hetkellä kyseenalaistan aika vahvasti koko turismikoulutuksen tarpeellisuuden. Järkevämpää olisi, että jos joku turismiteollisuuteen tahtoo, niin opiskelisi esim. taloustieteitä tai markkinointia, ja siihen lisukkeeksi saisi muutaman turismiin liittyvän kurssin ja vaikka työharjottelun. Ei koko tutkinnon tarttisi pohjautua turismiin...
Ja mielenkiintoista kuulla, että meidän koulu on saanut moitteita muistakin koulutusohjelmista. Turismi on ainoa englanninkielinen tutkinto, joten ajattelin että ehkä se on koulun heikoin lenkki :---D
Pakko nyt yhtyä tähän, että meiän koulu on kuulemma arvostetuimpia sosiaalialan amk:ita suomessa, mut sanoisin myös et silti suhteellisen epälaadukas taso. Ei nyt ehkä vedä vertoja monelle muulle mut silti. "Parhaimpia" ja silti aika huono. Kai me ollaan vaan niin totuttu suomalaisen peruskoulun/lukion (näin jälkeenpäin aateltuna) TOSI hyvään tasoon.
VastaaPoista-inxu